1.Lidia Maria Balint  – Coordonator al Asociației “Surasul Albastru”- IASI

Absolventă a Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei,  are o experiență de 10 ani în terapia copilului cu TSA, este membru fondator și coordonator al centrului “Surâsul Albastru”  și în prezent urmează cursul de formare în Psihoterapie Sistemică de Cuplu și Familie.

Iubirea pentru copii, bucuria reușitelor lor, dar și provocarea zilnică o motivează să rămână în continuare alături de micuți și de familiile lor.

Își dorește ca centrul pe care-l coordonează să reprezinte un mediu cald și profesionist în care părinții și copiii să vină cu încredere și speranță.

În echipă rezultatele sunt vizibile de aceea acordă atenție colaborării cu părinții, pe care îi invită să facă parte din procesul de recuperare pe de o parte și pe de altă parte este alături de colegii săi și le oferă sprijin profesional de câte ori este nevoie.

” Copii sunt educați de faptele unui adult, nu de vorbele lui” –  Carl Jung

44180414_276628056298433_3625229294365573120_n

 

 

2. Giorgiana Alupoaiei – Terapeut ABA

Am absolvit Facultatea de Filosofie și Masterul ‘’Teoria și practica soluționării conflictelor‘’ din cadrul facultății de Filosofie socială.

Primul contact cu autismul a fost în cadrul unei campanii umanitare de Crăciun care a fost organizată la o școală pentru niște copii nevoiași. Atunci, profitând de ocazie, am întrerbat dacă nu se doresc  voluntari în cadrul unei asociații. Iar răspunsul primit a fost ‘’Da, desigur’’. Asociația era înființată pentru a ajuta copii cu austism si familiile acestora.

Deși auzeam că este foarte greu să lucrezi cu copii cu autism, eu am dorit sa incerc, deoarece nu aveam nimic de pierdut dacă nu mă descurcam cu acești copii speciali din punctul meu de vedere. Așa că, am început ca voluntar în cadrul acelei asociații, unde treptat am învățat ce este autismul, cum se manifestă și cum as putea să ii ajut pe copii cu autism.

Părimul curs, ‘’Primii pași în recuperarea copilului cu autism’’, a însemnat și pentru mine chiar ‘’primul pas’’ în ‘’lupta cu autismul’’. Apoi, a urmat un curs de logopedie ‘’Elemente de bază în recuperarea limbajului la copii cu autism’’, workshop-urile ‘’7 pași pentru dobândirea controlului instructional asupra copilului cu TSA’’ și ’’Joaca inspiră dezvoltare( dedicat tehnicilor de terapie, pentru persoanele cu tulburare din spectrul autist)’’ și seminarul ‘’PRIMUL ZBOR-sprijin pentru integrarea și independent copilului cu autism’’. Și, după teorie, a urmat practica, lucrul efectiv cu copii.

La început recunosc că mi-a fost foarte greu, deoarece practic am învățat propriu zis odată cu copilul să lucrez cu el. Știu, ciudat, dar a fost și ciudat de plăcut, de frumos când vedem rezultatele și mulțumirea familiei. Deși am întâlnit diferite cazuri, de la foarte ușoare la foarte grele, nu am renunțat, lucrez și în ziua de astăzi cu copii cu autism. Motivarea mea este aceea de a încerca să îi fac să se facă înțeleși, de a le fi viața mai ușoară, de a putea fi văzuți ca niște copii tipici.

Chiar dacă uneori îmi este greu, zâmbetele lor, rezultatele dar și nevoile lor mă întăresc să merg mai departe, să fac orice pot pentru a-i ajuta.

Rezultatele copiilor diferă de la un copil la altul, dar fiecare are nevoie de la fel de multă implicare deoarece toți au șanse egale la recuperare. Iar nu în ultimul rând este nevoie de foarte multă răbdare din partea noastră, a terapeuților dar mai ales a familiei deoarece recuperarea este dificilă și de durată.

44166182_2392700684078382_6573004274622529536_n

 

 

 

 

3. Cosmin Bejan 

Absolvent al Facultății de Psihologie și Științe ale educației la specializarea psihopedagogie specială si master de Diagnoză și intervenție la persoanele cu cerințe educative speciale.  Deasemenea a participat la numeroase cursuri de formare profesională pentru domeniul terapiei ABA ( terapie comportamentală aplicată)

Este angajat al Asociației Surâsul Albastru din luna mai 2014 și in domeniul terapiei cu persoanele cu tulburare de spectru autist din anul 2012.

„Prima dată am intrat in contact cu persoanele cu tulburare de spectru autist în anul 2012. Atunci am inceput terapia cu un baietel de 9 ani si de atunci descopăr in fiecare zi lucruri noi despre copii. Am învățat că nu există doi copii la fel. Fiecare copil e diferit in felul lui.

Cred ca cel mai important lucru in terapia copilului cu TSA este sa învățăm ca nu este important ceea ce spunem ci mai degrabă ceea ce simțim. Copiii sunt ca niște adevărate oglinzi de sentimente si ne arata perfect felul în care ne simțim atunci când începem o sesiune de lucru. Dacă suntem bucuroși si zambitori, așa vor fi și copiii, dar cel mai mult avem de furcă daca mergem supărați sau nervoși in fata lor.

Chiar daca este o meserie grea și uneori ai impresia că bați pasul pe loc repetând un item chiar și mai multe săptămâni până copilul îl învață, există și o satisfacție puternică atunci când apar rezultate. Sunt foarte bucuros cand vad ca apar primele cuvinte pronunțate de copil și astfel începe sa-și comunice dorințele și nevoile într-un mod adecvat și se poate face înțeles de către cei din jur.

Însă una dintre cele mai mari provocări în acestă meserie este să te poți pune în pielea părinților. Nu cred ca există cuvinte care să poată descrie prin ce trec părinții copiilor cu TSA la primirea diagnosticului. De aceea treuie sa fim cât mai suportivi și să le oferim informațiile necesare cu privire la diagnostic și terapie și cred că cel mai important este ca ei să știe că dețin rolul cel mai important in recuperarea copilului cu tulburare de spectru autist.”

44206405_302349413690225_6792547549501718528_n

4.  Cosulea Andreea

   Am absolvit Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității Alexandru Ioan Cuza Iași, specializarea Psihopedagogie Specială și master în Relații Umane și Comunicare. 

Am participat la numeroase cursuri de specializare în timpul facultății, iar ulterior am urmat un curs susținut de domnul Tudor Mitasov și în prezent merg cu drag la cursul doamnei Daniela Gavankar, Tehnici de analiză comportamentală aplicată în tulburările de spectru autist.
Am început să lucrez în acest domeniu în anul 2013, iar de atunci fiecare zi a fost o adevărată provocare, dar în același timp o mulțumire, văzând roadele muncii mele în ochii copiilor și al părinților.
5. Alina Terente

Deși prima mea opțiune privind cariera a fost în domeniul biofizicii și fizicii medicale, domeniu în care am studiat și am lucrat mai bine de nouă ani, am avut întotdeauna un interes special pentru domeniul psihologiei. Acest lucru m-a determinat să urmez o a doua facultate și ulterior o nouă profesie, cea de psihopedagog. În perioada în care am fost studentă a facultății de Psihologie și Științe ale Educației, specializarea Psihopedagogie specială, am dezvoltat o adevărată pasiune pentru ramuri precum psihologia educației, psihologia vârstelor și dezvoltării. Încă din timpul liceului ajutam copii la realizarea temelor, desenam cu cei mici în fața blocului, mâncam împreună înghețată și ne jucam. Mai târziu, în timpul studenției, am lucrat ca voluntar în instituții și centre pentru copii cu cerințe educative speciale. Pe lângă plăcerea de a lucra cu copiii mă motivează și dorința de a fi bună în ceea ce fac și de a obține rezultate. Cea mai mare răsplată a muncii mele vine zilnic de la copilașii cu care lucrez și aceasta este zâmbetul lor. Fiecare obiectiv atins, fiecare dificultate învinsă îmi oferă o bucurie nespusă.